ALGEMENE OFFERTE-, LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN VAN DE LEDEN VAN DE SECTIE INTERIEURBOUW VAN DE CENTRALE BOND VAN MEUBELFABRIKANTEN
Artikel 1 WERKINGSSFEER
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en offertes tot levering van
betimmeringen, projectinrichtingen, winkelinrichtingen, meubelen en stofferingen alsmede
op alle andere goederen, die in het werk zijn begrepen, ongeacht of de opdracht door middel
van inschrijving op aanbesteding is verkregen, dan wel anderszins.
2. Behoudens het overige in deze Algemene Voorwaarden bepaalde zijn de door aanvrager
gehanteerde Algemene (Inschrijvings)Voorwaarden niet van toepassing tenzij deze uitdrukkelijk
schriftelijk door de inschrijver zijn aanvaard.
Artikel 2 INSCHRIJVINGSVOORWAARDEN VAN DE AANVRAGER
1. De inschrijvingsvoorwaarden dienen gelijk te zijn voor alle inschrijvers. Bij ongelijkheid
gelden voor de inschrijvers de gunstigste inschrijvingsvoorwaarden.
2. De inschrijvingstermijn dient bij objecten van enige omvang minstens 10 werkdagen te
bedragen, teneinde de inschrijvers in staat te stellen tot het uitbrengen van een behoorlijk
gecalculeerde offerte.
3. De door de aanvrager te verschaffen gegevens dienen te voldoen aan redelijke eisen van
duidelijkheid en nauwkeurigheid en geheel overeen te stemmen met eventueel bijbehorende
tekeningen. Aantallen van artikelen dienen precies te zijn aangegeven. Een aanvraag,
die niet aan deze voorwaarden voldoet, kan om deze reden worden geweigerd en
teruggezonden.
Artikel 3 AUTEURSRECHT
1. De inschrijver behoudt zich het auteursrecht voor op de door hem bij de offerte verstrekte
ontwerpen, afbeeldingen en tekeningen, schetsen en/of offertes. Deze stukken blijven -
ongeacht de vraag of de tekenkosten afzonderlijk in rekening zijn of worden gebracht, tenzij
een afzonderlijk bedrag voor de overdracht van auteursrechten in rekening is of wordt
gebracht - zijn eigendom.
2. Zonder schriftelijke toestemming van de inschrijver mogen de door hem verstrekte
tekeningen, ontwerpen, afbeeldingen, schetsen en/of offertes niet worden gekopieerd, aan
derden getoond of op andere wijze gebruikt.
3. De door de inschrijver verstrekte tekeningen, ontwerpen, afbeeldingen, schetsen en/of
offertes moeten binnen 14 dagen na de datum, dat beslist werd dat de inschrijver geen
opdracht voor de uitvoering van het werk zal worden verleend, franco aan de inschrijver
zijn teruggezonden, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
4. De opdrachtgever, handelend in strijd met hetgeen bepaald is in artikel 3 de leden 2 en 3,
is terzake van schadevergoeding aan de inschrijver een bedrag verschuldigd gelijk aan
10% van het bedrag van de bij de aanbieding gedane prijsopgave, welk bedrag de
opdrachtgever in dat geval op eerste aanmaning van de inschrijver aan deze zal voldoen.
Door deze betaling gaan de eigendom en het auteursrecht niet over.
Artikel 4 STELPOSTEN
1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zijn in de prijs van offertes voor opdrachten
tot levering van een ter plaatse te stellen en/of te monteren inrichting of gedeelte daarvan
niet begrepen:
a. grond-, hei-, hak-, breek-, funderings-, metsel-, timmer-, stukadoors-, schilders-,
behangers-, herstel-, of ander bouwkundig werk, van welke aard ook, noch de kosten
van aansluitingen op het hoofdbuizennet der riolering, van gas of water of het elektriciteitsnet,
het vlak- en schoonmaken van vloeren, wanden of plafonds of het reinigen
van andere zaken dan het te leveren;
b. de meerhulp voor het versjouwen van die delen, welke niet door de opdrachtnemer
zelve te behandelen zijn, alsmede de hiertoe te bezigen hijs- of hefwerktuigen en takels.
Artikel 5 OFFERTES
1. Alle geoffreerde prijzen zijn netto, exclusief omzetbelasting, en zijn gebaseerd op uitvoering
in de normale werktijden.
De termijn, gedurende welke de inschrijver zich verplicht zijn offerte gestand te doen, is
één maand gerekend vanaf de dag der verzending of zoveel korter als in de offerte is
aangegeven.
2. Inschrijver is gerechtigd verhogingen opgetreden in lonen, grondstofprijzen, vervoerskosten,
wisselkoersen, verzekeringspremies en heffingen van overheidswege (met name
belastingen) aan aanvrager door te berekenen voor die werkzaamheden en/of te monteren
(gedeelten van) inrichtingen die op het moment van ingaan van die verhogingen nog door
inschrijver verricht en/of geleverd moeten worden.
3. Een offerte is voor inschrijver slechts bindend indien zulks uitdrukkelijk schriftelijk op de
offerte is vermeld dan wel anderszins uitdrukkelijk schriftelijk aan aanvrager is
medegedeeld. Een offerte welke voor inschrijver op grond van het hier bepaalde bindend
is vervalt na verloop van 30 dagen na de offerte datum.
4. De inschrijver behoudt zich het recht voor tot kleine wijzigingen in de constructie, voor
zover hierdoor geen wezenlijke verandering in het werk wordt gebracht.
In de offerte wordt opgenomen op welke wijze eventueel minder- meerwerk wordt
afgerekend.
5. Indien de opdracht voor de uitvoering van het werk niet aan de inschrijver wordt gegeven,
verplicht de aanvrager zich de offerte compleet met ontwerpen, afbeeldingen en tekeningen
binnen 14 dagen na datum der beslissing aan de inschrijver terug te zenden (art. 3
leden 3 en 4).
6. Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 van dit artikel zijn de geoffreerde prijzen vast
voor de duur van het werk, tenzij indexatie is overeengekomen. Indien indexatie is
overeengekomen dient deze gebaseerd te zijn op prijsindexcijfers, reeks voor produktie
binnenland van het CBS.
Artikel 6 VERANTWOORDELIJKHEID VOOR HET WERK
1. De aanbieder is verantwoordelijk voor het deugdelijk uitvoeren van het werk.
2. De aanbieder aanvaardt bij offerte geen verantwoordelijkheid voor een door of namens de
aanvrager, koper en/of opdrachtgever door derden uitgewerkt ontwerp, noch voor de
eventueel bij dit ontwerp gegeven specificatie van afmetingen, maten en materialen.
3. In geval van opdracht neemt de opdrachtnemer bij ontwerpen, die hij niet zelf heeft
gemaakt, alleen de verantwoordelijkheid op zich voor de juiste montage en voor de
deugdelijkheid van de gebezigde materialen; zulks echter niet voor die onderdelen, waarvoor
in de aanvraag uitdrukkelijk een bepaald merk of behandeling van materialen is
voorgeschreven.
4. Wenst de aanvrager bij opdracht de verantwoordelijkheid voor het door of namens hem
gemaakte ontwerp op de opdrachtnemer over te dragen, dan zal deze niet gehouden zijn
zulks te aanvaarden dan nadat hem voldoende tijd is gelaten omtrent deze overdracht een
beslissing te nemen, waarbij opdrachtnemer het gehele ontwerp moet kunnen bestuderen
en narekenen en hem alle daarop betrekking hebbende gegevens en bescheiden moeten
zijn verstrekt. Van de opdrachtnemer kan niet gevergd worden, dat hij zulks kosteloos doet,
tenzij reeds uit de aanvraag is gebleken, dat de opdrachtgever de verantwoordelijkheid op
de opdrachtnemer wil overdragen.
5. Stelt de opdrachtgever materiaal of onderdelen voor verdere verwerking of montage
beschikbaar, dan is de opdrachtnemer verantwoordelijk voor een correcte verwerking c.q.
montage, echter nimmer voor de materialen of onderdelen zelf.
De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade door dood of lichamelijk letsel, gevolgschade
of schade uit enige anderen hoofde, die verband houdt met de (ondeugdelijkheid
van) de door de opdrachtgever beschikbaar gestelde materialen of onderdelen voor
verdere verwerking of montage, ongeacht verwerking of bewerking daarvan door
opdrachtnemer of derden. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer geheel tegen alle
aanspraken tot vergoeding van schade van personeel van de opdrachtnemer en/of derden,
waaronder begrepen schade uit of ten gevolgen van produktaansprakelijkheid.
Artikel 7. GUNNING
1. De overeenkomst komt tot stand door de mededeling aan de opdrachtnemer dat hem de
opdracht is gegund. Indien de mededeling mondeling wordt gedaan, zal de opdrachtgever
deze mededeling schriftelijk bevestigen onder vermelding van de datum der mededeling,
welke bevestiging als volledig bewijs geldt.
2. Als binnen zeven dagen geen schriftelijk mededeling is gedaan van de gunning aan de
opdrachtnemer door de opdrachtgever zal de opdrachtnemer de opdracht schriftelijk
bevestigen aan de opdrachtgever onder vermelding van de datum der mededeling. De
inhoud van deze opdrachtbevestiging is bindend voor de opdrachtgever, tenzij de opdrachtgever
binnen 14 dagen na verzending van de opdrachtbevestiging de juistheid daarvan
schriftelijk heeft betwist. Indien binnen 14 dagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging
niet door de opdrachtgever is gereageerd geldt de opdracht als onherroepelijk.
3. Alle prijswijzigingen worden verrekend overeenkomstig het gestelde in artikel 5 lid 6, tenzij
de mededeling van de gunning gedaan wordt op een dag liggende na de uiterste datum
van de gestanddoening van de offerte (artikel 5, lid 1, 2e volzin), in welk geval de prijswijzigingen
sinds de laatste dag der gestanddoening zullen worden verrekend.
Artikel 8 WIJZIGING
1. Wijzigingen in de overeenkomst en afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zullen
slechts van kracht zijn indien deze schriftelijk tussen inschrijver/opdrachtnemer en aanvrager/
opdrachtgever zijn overeengekomen.
Artikel 9 ANNULERING
1. Indien de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan de verplichtingen,
welke voor hem uit enige op grond van deze voorwaarden met de opdrachtnemer gesloten
overeenkomst voortvloeien, alsmede ingeval van schorsing van betalingen, van aanvraag
of verlening van surséance van betaling, tot faillietverklaring of liquidatie van de zaken van
de opdrachtgever, of van diens overlijden, of indien opdrachtgever door beslaglegging of
anderszins de beschikking over zijn vermogen verliest, is de opdrachtnemer gerechtigd de
overeenkomst of gedeelten daarvan, die nog moeten worden uitgevoerd, zonder ingebrekestelling
en zonder dat enige rechterlijke tussenkomst is vereist, te annuleren en het
door hem geleverde, voorzover nog niet betaald, terug te nemen, onverminderd zijn recht
op vergoeding van eventueel verlies, winstderving en andere schade, die door een en ander
mocht ontstaan.
2. In de gevallen, genoemd in lid 1, is iedere vordering, welke de opdrachtnemer ten laste van
de opdrachtgever heeft, direct opeisbaar.
3. Onder de in lid 1 van dit artikel genoemde omstandigheden is ook de opdrachtgever
gerechtigd de overeenkomst te annuleren. Alsdan zal de opdrachtgever gerechtigd zijn het
eventueel door hem geleverde materiaal, voor zover nog niet betaald, terug te nemen.
Terzake van de schadevergoeding zal het in lid 4 van dit artikel genoemde bedrag verschuldigd
zijn, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk een hoger bedrag zijn
overeengekomen.
4. Indien de annulering, zoals vermeld in lid 3, door de opdrachtnemer wordt goedgekeurd, is
de opdrachtgever terzake van schadevergoeding aan de opdrachtnemer een bedrag verschuldigd
gelijk aan de tot dat moment gemaakte kosten, vermeerderd met 25% over het
resterende bedrag van de bij de offerte gedane prijsopgave, tenzij partijen schriftelijk een
hoger percentage zijn overeengekomen.
ALGEMENE OFFERTE-, LEVERINGS- EN
BETALINGSVOORWAARDEN VAN DE
LEDEN VAN DE SECTIE INTERIEURBOUW
VAN DE CENTRALE BOND VAN
MEUBELFABRIKANTEN
Gedeponeerd ter Griffie van
de Arrondissementsrechtbank
te Haarlem, d.d. 30 oktober
1992 onder nummer 113/92
Artikel 10 LEVERTIJD
1. De levertijd gaat in zodra de overeenkomst tot stand is gekomen en alle voor de aanvang
van de uitvoering van het werk noodzakelijke gegevens in het bezit zijn van de opdrachtnemer.
De opdrachtgever is verplicht alle gegevens en keuzebepalingen, welke nodig zijn
voor de voortgang van het werk, tijdig ter kennis te brengen van de opdrachtnemer.
2. De opgegeven leveringstermijnen zijn niet te beschouwen als fatale termijnen. Door de
enkele overschrijding van deze termijn is de opdrachtnemer derhalve niet van rechtswege
in verzuim en kan de opdrachtgever niet tot ontbinding van de desbetreffende
overeenkomst overgaan. De opdrachtnemer moet derhalve eerst terzake in gebreke worden
gesteld.
Artikel 11 WIJZIGINGEN VAN HET AANGENOMEN WERK
1. Alle wijzigingen in aangenomen werk, hetzij door bijzondere opdracht van de opdrachtgever,
hetzij als gevolg van wijziging van de bouw of veroorzaakt doordat de verstrekte
gegevens niet overeenstemmen met de werkelijke uitvoering van de bouw, worden, wanneer
daaruit meer kosten ontstaan, als meerwerk verschuldigd en voor zover daaruit minder
kosten ontstaan als minderwerk verrekend.
2. Meer- en minderwerk zullen, onafhankelijk van de verplichting tot betaling der hoofdsom,
naar billijkheid worden verrekend.
Artikel 12 NIET TOEREKENBARE TEKORTKOMING
1. Indien de normale uitvoering of aflevering van het werk is belemmerd door een niet
toerekenbare tekortkoming, is de opdrachtnemer gerechtigd de overeengekomen levertijd
te overschrijden met tenminste de duur der periode van niet toerekenbare tekortkoming.
Onder niet toerekenbare tekortkoming worden ondermeer begrepen werkstaking, bedrijfsstoring,
bedrijfsbezetting en overmacht van toeleveranciers.
Onder een niet toerekenbare tekortkoming wordt tevens verstaan als er zich feiten of
omstandigheden voordoen, waaronder van de opdrachtnemer in gemoede niet gevergd
kan worden dat hij het werk uitvoert.
Artikel 13 UITVOERING VAN HET WERK
1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is opdrachtgever, op straffe van vergoeding
van schade en kosten, verplicht te zorgen:
a. dat de plaats, waar de te monteren goederen, materialen en/of gereedschappen opgeborgen
moeten worden of waar de aflevering moet geschieden, zodanig is, dat
beschadiging, in welke vorm en op welke wijze dan ook, of ontvreemding niet zal kunnen
plaatsvinden;
b. dat de toegang tot de plaats, waar de aflevering en/of montage moet geschieden,
onbelemmerd en toereikend is en voorts alle medewerking verleend wordt om een
vlotte aflevering, montage en/of afwerking mogelijk te doen zijn;
c. dat, indien een takel, lift of een ander transportmiddel gebruikt moet worden, deze met
bediening door en voor rekening van de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld.
Het te gebruiken instrument dient te voldoen aan de op het moment van gebruik
geldende overheidsvoorschriften. Schade daarbij ontstaan is voor rekening van
opdrachtgever, tenzij schuld van de zijde van de opdrachtnemer komt vast te staan;
d. dat (onder)vloeren vrij zijn van kalk-, cement- en vuilresten en van losse gedeelten, zo
nodig, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, volledig vlak en waterpas zijn en
bezemschoon ter beschikking worden gesteld;
e. dat in de ruimte, waarin gewerkt moet worden, is gezorgd voor electriciteit, lucht, water
en zo nodig verwarming;
f. dat, indien ook anderen in de betreffende ruimte werkzaamheden moeten verrichten,
die werkzaamheden zijn beëindigd voordat de opdrachtnemer zijn werkzaamheden
aanvangt, zodat deze aldaar onbelemmerd zijn arbeid kan verrichten;
g. dat, in het geval van verbouwingswerkzaamhden en/of vernieuwing van het interieur, de
bedrijfsruimte gedurende het verrichten van de werkzaamheden voor het publiek gesloten
is.
Artikel 14 RISICO EN OPSLAG
1. Tenzij de opdrachtnemer schriftelijk anders heeft verklaard, is het risico van de goederen,
materialen en uitgevoerde werkzaamheden voor rekening van de opdrachtgever vanaf het
moment van aanlevering der goederen en materialen op de plaats van bestemming,
respectievelijk vanaf het tijdstip van aanvang der werkzaamheden.
2. Indien buiten de schuld van de opdrachtnemer de aanlevering niet op de daarvoor
bepaalde tijd kan geschieden, worden de goederen voor rekening en risico van de
opdrachtgever opgeslagen.
3. Indien de opdrachtgever achterstallig is in het betalen van enige termijn, is de opdrachtnemer
gerechtigd de goederen voor rekening en risico van de opdrachtgever op te slaan
en de eerste oplevering uit te stellen tot alle vervallen termijnen zullen zijn betaald.
Artikel 15 EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. Alle op of bij het werk aangevoerde goederen blijven het eigendom van de opdrachtnemer
totdat de opdrachtgever volledig aan zijn betalingsverplichtingen, die van meerwerk, extra
kosten en tussentijdse prijsverhogingen daaronder begrepen, heeft voldaan.
Voor zover het in dit artikel genoemde eigendomsvoorbehoud onder het NBW niet rechtsgeldig
kan worden overeengekomen terzake van hetgeen opdrachtgever uit andere hoofde
dan uit hoofde van de geleverde goederen en/of verrichte diensten/- werkzaamheden aan
opdrachtnemer verschuldigd is en voor zover het eigendomsvoorbehoud voor dit meerdere
op grond van het bepaalde in artikel 89 lid 1 Overgangswet van rechtswege wordt omgezet
in een voorbehoud van pandrecht, wordt reeds nu vooralsdan overeengekomen dat voor
zover de geleverde goederen en/of de verrichte diensten/- werkzaamheden volledig zijn
betaald doch opdrachtgever uit andere hoofde nog bedragen aan opdrachtnemer verschuldigd
is de overdracht van de goederen geschiedt onder voorbehoud van stil pandrecht.
Opdrachtgever verplicht zich terzake van de vestiging van vorenbedoeld pandrecht
alle benodigde documenten te tekenen.
2. Eventuele tussenkomst van derden moet door de opdrachtgever direct worden
medegedeeld. Kosten en/of verliezen, ontstaan door het niet direct mededelen, komen ten
laste van de opdrachtgever.
Artikel 16 BETALING
1. De betaling zal als volgt geschieden:
1/3 bij het tot stand komen van de overeenkomst;
1/3 als de goederen voor montage gereed zijn, dan wel de materialen en goederen voor
50% door de opdrachtgever zijn ontvangen;
1/3 bij de eerste oplevering.
2. Bij de derde betaling zal de opdrachtgever 5% van de aannemingssom kunnen inhouden
tot zekerheid in verband met de garantie bedoeld in artikel 17 lid 1 en voor kleine onderdelen
van het werk, welke eventueel nog niet zouden zijn opgeleverd. Dit ingehouden bedrag
is opeisbaar zodra de opdrachtnemer aan bedoelde garantieverplichting zal hebben
voldaan.
3. Indien echter blijkt, dat de gereed gekomen goederen moeten worden opgeslagen, zal de
derde betaling (desgewenst verminderd met 5% van de aannemingssom voor de garantie)
opeisbaar zijn op het moment van het voor aflevering gereedkomen der goederen, evenwel
onder aftrek van nader te bepalen montagekosten. In dat geval zullen de montagekosten
opeisbaar zijn op het moment van de eerste oplevering van het werk.
4. Alle betalingen moeten zonder enige aftrek of schuldvergelijking geschieden ten kantore
van de opdrachtnemer of op een door deze aan te wijzen rekening. Indien de opdrachtgever
enige termijn niet uiterlijk veertien dagen na de vervaldag betaalt, is deze in verzuim
zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist.
5. Vanaf de dag dat betaling moet zijn geschied, is de opdrachtgever een rentevergoeding
verschuldigd van 1% van het factuurbedrag voor iedere maand of elk gedeelte van een
maand, waarmede de vervaldag wordt overschreden.
6. De opdrachtgever is door het enkele sluiten van de overeenkomst verplicht tot vergoeding
van de buitengerechtelijke incassokosten ter grootte van de ingevolge het laatstelijk
geldende incassotarief voor advocaten verschuldigde bedragen, ongeacht de in artikel 16
lid 5 bedoelde rentevergoeding.
Artikel 17 GARANTIE
1. Na de eerste oplevering van het werk geldt een garantietermijn van drie maanden.
2. Voor fabricagefouten, welke naar hun aard na langere tijd kunnen worden ontdekt, geldt
een garantietermijn van één jaar na de eerste oplevering.
3. Indien partiële oplevering van het werk plaatsvindt, beginnen de garantietermijnen te lopen
bij de oplevering van deze gedeelten.
4. De garantieplicht vervalt ten aanzien van die onderdelen van het werk waaraan gebreken
kleven, indien hieraan reparaties of andere werkzaamheden zonder schriftelijke toestemming
van de opdrachtnemer door anderen zijn verricht.
5. Geen garantie zal gelden voor door de opdrachtgever voorgeschreven constructies of
materialen of voor door de opdrachtgever of in zijn opdracht door derden geleverd materiaal
of aandeel in het werk, tenzij verricht met uitdrukkelijke goedkeuring van de opdrachtnemer.
6. Herstellingen of verandering, welke met lid 5 verband houden, worden door de opdrachtnemer
niet dan voor rekening van de opdrachtgever uitgevoerd, tenzij de opdrachtnemer
zijn goedkeuring had gegeven overeenkomstig het in lid 5 bepaalde.
7. Indien een ruimte, waarin het werk wordt aangebracht, vóór de eerste oplevering in gebruik
wordt genomen, geschiedt dit geheel voor risico van de opdrachtgever.
8. Geen garantie geldt t.a.v. glas, verkleuring van hout en voor ondergeschikte kleurafwijkingen
van hout en andere materialen.
9. Garantie geldt alleen bij gebruik, waartoe het werk volgens de opdracht is bestemd; indien
omtrent de gebruiksbestemming niets anders is overeengekomen, geldt garantie alleen bij
normaal gebruik.
10. Garantie geldt slechts bij normale omstandigheden. Hieronder wordt onder meer verstaan:
het zorgen voor voldoende vochtigheid in de atmosfeer, het niet blootstellen aan te grote
vochtigheid of droogte, koude, hitte etc.
Artikel 18 RECLAME
1. Reclames kunnen slechts geldend worden gemaakt indien zij uiterlijk binnen 7 dagen na
de constatering van de gebreken schriftelijk worden medegedeeld onder een duidelijke
omschrijving van de geconstateerde gebreken, bij gebreke waarvan reclames niet meer in
behandeling behoeven te worden genomen.
Reclames kunnen slechts geldend worden gemaakt ten aanzien van goederen die zich
onmiddellijk voorafgaande aan het moment van constatering van de gebreken nog bevinden
in de staat waarin zij zijn geleverd.
Artikel 19 GESCHILLEN
1. Alle geschillen over de omvang van de offerte, garantie of beroep op een niet toerekenbare
tekortkoming, die mochten ontstaan tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer naar
aanleiding van een door de opdrachtnemer verkregen en aanvaarde opdracht, worden
beslecht door de geschillencommissie, die samengesteld wordt door de sectie
Interieurbouw, ingesteld door de Centrale Bond van Meubelfabrikanten te Haarlem. Alle
andere geschillen worden voorgelegd aan de Burgerlijke Rechter.
De partijen zijn verplicht aan de behandeling van het geschil hun medewerking te verlenen.
Indien één der partijen niet medewerkt zal de geschillencommissie bij het bepalen van haar
uitspraak hieraan de conclusies verbinden die zij redelijk acht.
Artikel 20 BEPERKING VAN DE AANSPRAKELIJKHEID
1. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor schade veroorzaakt door gebreken van
het geleverde is beperkt tot het netto factuurbedrag van het geleverde.
2. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade waaronder schade van
derden of winstderving.
3. De opdrachtnemer is evenmin aansprakelijk voor schade die verband houdt met door de
opdrachtgever voorgeschreven constructies of materialen of door de opdrachtgever of in
zijn opdracht door derden geleverd materiaal of aandeel in het werk.
Artikel 21 SLOTBEPALING
1. Deze algemene offerte-, leverings- en betalingsvoorwaarden kunnen worden aangehaald
als: “Algemene offerte-, leverings- en betalingsvoorwaarden van de sectie Interieurbouw
van de Centrale Bond van Meubelfabrikanten” gedeponeerd te Haarlem d.d. 30 oktober
1992 onder nummer 113/92.